Sociale medier kan ikke undgås

For nogle virksomheder er det oplagt at integrere sociale medier i kommunikation og markedsføring, mens det for andre er intimiderende med den åbenhed (særligt åbenheden over for kritik), som sociale medier muliggør. Strudsemetoden har derfor været nærliggende for mange – “hvis vi ikke forholder os til dem, så kommer vi ikke galt af sted” – og det svarer vel nogenlunde til at stikke hovedet i jorden og gemme sig. Den løsning går bare ikke længere. I hvert fald ikke, hvis man som virksomhed er interesseret i at pleje sit image.

Forbrugere vil have åbenhed. De vil inddrages. Have indflydelse. Blive hørt! Og det bliver de i sociale medier. Det er netop derfor, de medier er attraktive for (for)brugere, når de eksempelvis skal orientere sig om produkter og virksomheder på markedet. Tillidsbåndet mellem (for)brugerne er i mange tilfælde stærkere end mellem virksomhed og (for)bruger.

Google viser anmeldelser fra sociale medier
Med Googles implementering af Local Search i de organiske resultater vil anmeldelser fra sociale medier få en fremtrædende placering i forhold til virksomheder. Som du kan se i nedenstående billede fra en søgning på “restauranter”, står anmeldelser lige ud for virksomhedsnavnet. Anmeldelserne er nogle, Google finder i sociale medier som f.eks. Trustpilot og Mangospot, samt nogle, (for)brugerne har mulighed for at skrive direkte på din stedside i Google Places.

Anmeldelser fra sociale medier vises ud for virksomhedsnavn

Anmeldelser fra sociale medier vises ud for virksomhedsnavn

Hvilke anmeldelser vil der ligge af jeres virksomhed? Positive eller negative? Uanset hvad får de stor betydning for kommende kunders opfattelse af jer, så I er nødt til at forholde jer til dem. Det er tid til at lægge en strategi for, hvordan I får synliggjort de positive og tilfredse kunder, I naturligvis har, på Google.

Facebook er en startside og nu også en e-mail
For mange (for)brugere er Facebook et fast besøgssted, når de går på nettet. Konkurrencen mellem Google og Facebook er den seneste tid intensiveret. Facebook vil vælte Google af pinden som (for)brugernes foretrukne startside, og ligesom Googles gmail tilbyder Facebook nu også en facebookmail. I artiklen Facebook’s grand plan for the future løftes sløret for Facebooks visioner om at skabe en social verden på nettet, der kan få stor betydning for måden, (for)brugere tilgår internettet på til daglig. I fremtiden vil vi måske i højere grad orientere os i vores sociale netværk, som vi stoler på, frem for at søge informationer generelt på internettet, hvor det kan være svært at skelne godt fra dårligt.

Det kan betyde, at jeres virksomheds tilstedeværelse på sociale medier pludselig kan gå hen og blive afgørende for jeres synlighed på nettet. Derfor er det tid til at lægge en strategi for, hvordan I kan gøre jer synlige i de sociale medier på en meningsfuld måde – og med meningsfuld mener jeg: lad være med at oprette en kirkegårdsfanside!

Jeg vil vide mere om sociale medier
Velkommen i klubben. Det lader ikke til, at der er nogen, der på nuværende tidspunkt har løsningen på udfordringen eller kender svarene for fremtiden. Men hvis du hænger på her på bloggen, vil jeg vise dig de eksempler, jeg finder, på måder virksomheder bruger sociale medier på. Du kan også finde en hel masse eksempler i Jacob Bøtters nye e-bog NQ: Involvering med sociale medier.

Reklamer
  1. #1 by Potter on 17. december 2010 - 21:35

    Super indlæg. “Strudsemetoden” tror jeg bliver valgt af uvidenhed. “At være synlig på internettet” er, som du selv skriver, rigtigt mange ting. Og om end det er vigtigere end nogensinde – så er det for mange også blevet uoverskueligt. For der er bare så mange muligheder….

    Glæder mig til at følge din blog, som jeg lige har fundet via min Analytics. Dejligt med endnu en fagblog til min nyhedslæser… tak.

    Potter

  2. #2 by Ann Schyberg on 17. december 2010 - 22:46

    Hej Potter. Tak for din kommentar, og rigtig mange tak fordi du har lyst til at læse med her hos mig også! Som privatperson synes jeg, at sociale medier er helt fantastiske, men i forhold til mit arbejde kan jeg faktisk også godt opleve dem som uoverskuelige. Hvor skal man lige starte, hvad kan man tillade sig, og hvad kan man egentlig bidrage med udover konkurrencer? Kan man overhovedet kommunikere som ‘virksomhed’, eller bliver man nødt til at bringe sin egen person i spil? Der er mange ubesvarede spørgsmål… men det er jo også netop det, der gør arbejdet så spændende :)

  1. Virksomheder på Facebook « Ann Schyberg

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: