Vis mig din webstatistik

Synlig webstatistik på envision.dk

Synlig webstatistik på envision.dk

De fleste websites har en “om os”-side, hvor du kan læse lidt om virksomheden eller personen bag, se en referenceliste og måske eksempler på cases. Reklamebureauet Envision har en side, de kalder “om dig”. Dén fik lige et klik fra mig.

På siden viser Envision lidt webstatistik om dig: Hvor du befinder dig, hvilken computer du bruger, hvor på nettet du og andre kom fra, og hvad jeres formål med besøget var. Simpelt, men alligevel tankevækkende. For på nettet er det muligt at måle alverdens ting og sager, som ikke kan måles i offline markedsføring, men som regel er det kun virksomheden eller personen bag, der studerer statistikkerne. Hvorfor ikke give noget igen ved at dele den åbenhed, der er et vilkår på nettet, med dine brugere?

Fra et brugerperspektiv inspirerer den synlige webstatistik mig fordi:

  • Den er en gimmick, som fanger min interesse, og jeg får lyst til at teste den i flere sammenhænge.
  • Den fortæller mig noget om de andre brugere, som jeg kan sammenholde mig selv med.

Fra et virksomhedsperspektiv inspirerer den synlige webstatistik mig fordi:

  • Den har markedsføringværdi. Den høje procent af besøgende, der leder efter job eller praktikplads på envision.dk, signalerer at virksomheden er attraktiv. Webstatistikken alene viser, at Envision arbejder seriøst med websitet og interesserer sig for sine brugere.
  • Den er dynamisk og har høj troværdighed, fordi den bliver genereret af brugerne.
  • Den synliggør på en kreativ og ærlig måde, at der bliver registreret statistik på websitet.

Blogindlægget skal ikke læses som en opfordring til at genindføre de klassiske besøgstællere (selvom de sikkert også kunne have gimmickeffekt), men måske kunne det være interessant for jeres brugere at se, hvad der bliver søgt mest efter på jeres website? Hvor stor en andel kommer fra søgemaskiner eller AdWords? Og hvilke browsere bruger de?

  1. #1 by Frank Hellerup Madsen on 4. januar 2011 - 11:40

    Som SEO-mand synes jeg helt klart, at mine kunders konkurrenter skal lægge meget mere webstatistik af enhver slags ud til offentligheden! :o)

  2. #2 by Mikael Rieck on 4. januar 2011 - 12:05

    Jeg hælder mest til at det kun er sjovt for os der arbejder med det. Den almindelige bruger tror jeg nærmere vil føle sig udspioneret og det synes de færreste om.

  3. #3 by Ann Schyberg on 4. januar 2011 - 13:02

    @Frank Ja, det ville være alletiders :) Men selvfølgelig bør man overveje konkurrenceelementet i de oplysninger, man offentliggør. Jeg ville f.eks. ikke oplyse trafikkilder på det website, jeg arbejder med (som Envision gør), men de besøgendes geografiske tilknytninger kunne man måske godt få noget sjovt ud af, uden at det skader.

    @Mikael Jeg synes, at det er en rigtig spændende diskussion i forhold til webstatistik, at man som bruger ikke bryder sig om overvågningen, mens man som virksomhed er vild med den (når man finder ud af at bruge den). Mange almindelige brugere læser også artikler om de mest søgte ord på Google, fordi vinklen ikke er “vi måler din adfærd på nettet”. Jeg tror, at måden, man præsenterer statistikkerne på, er afgørende for, hvordan de modtages. Men vi kan godt blive enige om, at det ikke nødvendigvis er brugbar information for den almindelige bruger :)

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: