Ugen der gik i statistik

Helt ærligt. Google Analytics kan være temmelig uoverskuelig! Især hvis man ikke lige ved, hvor man skal kigge, og hvad man skal kigge efter. I det hele taget er webstatistik lettere at forholde sig til, hvis det bliver præsenteret i små bidder og gerne på en lækker, konsulentagtig måde. Derfor har jeg på min arbejdsplads opfundet “Ugen der gik i statistik”: En ugentlig oversigt over de vigtigste statistikker for websitet, som jeg giver til alle, der er involveret i det – også chefer.

Oversigten indeholder:

  • Antal besøg
  • Antal gennemførte mål og konverteringsfrekvens
  • De 5 mest besøgte sider
  • De 5 mest søgte ord i webstedssøgningen
  • De 5 mest søgte ord i Google
  • Bonusinformation

Sådan finder du statistikkerne

Start med at sætte datointervallet (til højre over grafen) til den uge, du vil vise statistik for.

Besøg: På betjeningspanelet kan du nu se, hvor mange besøg websitet fik i den valgte uge. Du kan også finde statistik over besøg under menupunktet “Besøgende” > “Besøgstendens” > “Besøg”, hvor antallet af besøg er fordelt på hver enkel dag i ugen.

Gennemførte mål og konverteringsfrekvenser: kræver, at I har opsat mål i Google Analytics. Et mål kan være en gennemført handel (hvis I har en webshop), en tilmelding til jeres nyhedsbrev eller kundeklub, eller det antal sider, I ønsker, jeres brugere ser på websitet (hvis I har et nyhedssite). Under menupunktet “Mål” kan du se en oversigt over antal gennemførte mål i den valgte uge, og under “Mål” > “Konverteringsfrekvens” vises konverteringsfrekvenserne. Det er en god ide at opsætte kanaler sammen med dine mål, for så får du en fin visualisering under “Mål” > “Kanalvisualisering”, som du kan bruge til at vise, hvor mange der faldt fra i stedet for at gennemføre et mål.

De 5 mest besøgte sider: finder du under “Indhold” > “Indhold på topniveau”. Er du i tvivl om, hvilke konkrete sider det er, så klik på siden og derefter på linket “Besøg denne side” under grafen.

De 5 mest søgte ord i webstedssøgningen: kan du kun se, hvis I har en intern søgemaskine på jeres website og har sat Google Analytics op til at spore den. På webanalytiker.dk kan du læse hvordan du sporer webstedssøgninger, og hvorfor det er en rigtig god ide at gøre det.

De 5 mest søgte ord i Google: finder du under “Trafikkilder” > “Søgeord”. Her vises selvfølgelig søgeord fra alle søgemaskiner, der ledte ind på jeres website, men for enkelthedens skyld har jeg i min oversigt valgt kun at skrive Google. Det er den søgemaskine, de fleste er fortrolige med.

Bonusinformation: er hos mig en sjov fortælling, en trist nyhed eller et klap på skulderen fortalt igennem webstatistik. F.eks. har jeg under menupunktet “Trafikkilder” > “Henvisningswebsteder” lavet en sortering på laveste afvisningsprocent ved at klikke på kolonnen “Afvisningsprocent” (indtil pilen peger opad) og fundet websites, der sender brugere hen til os, som kigger på mange sider og bruger meget tid på siderne. Det var primært blogs og virksomhedsintranet, som vi slet ikke havde i tankerne. Derfor blev det en sjov fortælling. Under menupunktet “Indhold” > “Topdestinationssider” fandt jeg senere ud af, at alt for mange brugere lander på vores ‘fejl 404 side’. Det blev en trist fortælling.

Skræddersy din egen “Ugen der gik i statistik”

Find de statistikker, der passer bedst til jeres behov. I min oversigt har jeg udeladt statistik over henvisningssteder, fordi det altid er de samme, der skiller sig markant ud hos os. Måske er det ikke tilfældet hos jer, og så kan det være meget interessant at vide. Ofte er det også relevant at vide hvilke 5 sider, der er de mest afviste. Dem finder du under “Indhold” > “Indhold på topniveau” og ved at klikke på kolonnen “Afvisningsprocent” (indtil pilen peger nedad).

Med “Ugen der gik i statistik” bliver webstatistikkerne tydelige for alle og lettere at tale sammen om. De dårlige vil tydeliggøre, at der er brug for forbedringer på websitet, mens de positive vil skabe glæde og styrke motivationen internt i arbejdsgrupperne – for “så virker det jo det skidt dér”, som en af mine kolleger engang sagde til mig.

Har du gjort dig erfaringer med lignende initiativer? Eller har du gode ideer til statistikker, der kan indgå i “Ugen der gik i statistik”? Så vil jeg blive rigtig glad, hvis du deler dem i en kommentar.

  1. #1 by Jacob Kildebogaard on 20. januar 2011 - 09:41

    Super god gennemgang, relevant og noget rigtig mange virksomheder kan få gavn af.

    Ligesom du har ugens bonus, så har jeg ugens/månedens fokus. Det kan være noget så nørdet som hvilken skærmopløsning brugerne benytter. Men krydret med screenshot af sitet ud fra hvad flest brugere ser, så kan det blive ret spændende. Det er altså oplysninger der ikke er interessant at kigge på hver uge, men ikke må glemmes helt i bunken af voldsomt mange data :)

  2. #2 by Ann Schyberg on 20. januar 2011 - 11:11

    Hej Jacob. Fedt tip. Den ryger i hvert fald fluks på min liste over kommende bonusinformation.

  3. #3 by Rasmus Himmelstrup on 20. januar 2011 - 12:00

    God og relevant gennemgang. Det er en rigtig god øvelse, at sende basisinformationen fra Google Analytics rundt. Jeg kan også anbefale at hænge de vigtigste tal op på udvalgte steder i virksomheden. Det giver ofte kommentarer og mere indsigt fra personer man ikke ellers vil få viden fra.

    En tilføjelse til din rapport kunne være top keywords minus brand – den overrasker tit folk.

  4. #4 by Ann Schyberg on 20. januar 2011 - 14:01

    Hej Rasmus. Tak skal du ha’. God ide med at hænge statistikker op på udvalgte steder i virksomheden, så andre end de, der lige arbejder med webben, kan kommentere. Den kommer på min to-do-liste! Og ja keywords minus brand overrasker mig nærmest dagligt, så den er også rigtig god.

  5. #5 by Maria Frederiksen on 20. januar 2011 - 19:20

    Hej Ann. Fedt initiativ! Analytics kommer først jo rigtig til sin ret, når data bliver brugt aktivt, og det giver din gennemgang – og bonusinformation – mulighed for.

  6. #6 by Ann Schyberg on 20. januar 2011 - 20:22

    Tak Maria. Jeg tog netop initiativet til “Ugen der gik i statistik” for at bringe statistikkerne lidt mere i spil i webarbejdet, men faktisk fungerer det også rigtig godt for mig at have en fast dag i ugen, hvor jeg kan ‘gøre status’. Så det vil jeg holde fast i.

  7. #7 by Frank Hellerup Madsen on 20. januar 2011 - 21:10

    Det lyder som en rigtig god idé at dele statistikken ud på den måde. Både for at øge opmærksomheden, få brugt tallene lidt mere aktivt og retfærdiggøre den tid, du bruger på det.

    Nu husker du at lade et par dage gå, så Analytics kan nå at få helt korrekte data på plads? (Altså dele ud om onsdagen i stedet for mandagen).

  8. #8 by Ann Schyberg on 20. januar 2011 - 21:51

    Hej Frank. Nej, der har jeg vist gjort mig skyldig i at dele ud om mandagen. Det må jeg skynde mig at lave om på. Tak for info.

  9. #9 by Jacob Kildebogaard on 21. januar 2011 - 09:52

    I forhold til dataopdatering, så afhænger tiden af hvilke dele af systemet du benytter. Hvis det kun er “almindelige” data, så er opdateringstiden maksimalt 24 timer. Google sender selv de ugentlige rapporter ud omkring mandag kl. 22, så tirsdag morgen er du ready to go.

    Men bruger du også e-handelsdata, Custom variables og event tracking, så kan det tage op til 72 timer med opdateringen.

    AdWords spend data i Analytics er ligeledes lidt længere tid om at komme ind.

    Du kan evt. holde fast i konceptet “Web Analytics Wednesday” og altid give data onsdag :-)

  10. #10 by Ann Schyberg on 21. januar 2011 - 11:38

    Aha, det er derfor, det hedder “Analytics Wednesday”. Det vil nok være smart, at jeg flytter det til onsdag så, for søndag er en god data-dag for vores website, og jeg vil jo gerne have det hele med. Tak for jeres ekspertråd!

  11. #11 by Curtis on 26. maj 2011 - 08:33

    Hvordan har du i analytics fået sat op rapporten med vigtigste statistikker..?

    har du fået lavet tilpasset rapport / custom report..?

    eller laver du rapporten manuelt..?

    Tak,

  12. #12 by Ann Schyberg on 26. maj 2011 - 20:11

    Jeg har en skabelon, jeg manuelt skriver data ind i, da jeg så også kan skrive mine kommentarer til statistikkerne. På den måde er jeg sikker på, at alle er med på, hvad tallene betyder – og det hele bliver lidt mere spiseligt at se på. Du kan også vælge at bygge en rapport over alle basisstatistikkerne såsom de mest besøgte sider, de mest søgte ord osv. eller trække dem ind i betjeningspanelet ved at klikke på “Føj til betjeningspanel” ved hver underrapport. Så har du alle basisoplysningerne samlet ét sted. Boksene på betjeningspanelet kan du flytte rundt med ved at trække i dem. I den nye version af Google Analytics, er betjeningspanelet blevet lidt pænere at se på.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: