Virksomheder på Facebook

Alle råber Sociale Medier efter virksomheder i dag, men hvad kan man egentlig lave på Facebook, der er relevant og interessant for målgruppen? Jeg har fundet et par konkrete eksempler, som du kan lade dig inspirere af:

Kundeservice

Flere teleselskaber har valgt at bruge Facebook som en ekstra kundeserviceplatform, kunderne kan benytte, hvis de oplever problemer med deres telefoner, abonnementer eller har spørgsmål. Telmore har 6 personer tilknyttet Facebooksiden, der skiftevis svarer på kundernes spørgsmål, men i mange tilfælde hjælper kunderne også hinanden med at løse eventuelle problemer. Kunderne opfordres til at stille spørgsmål på væggen, som hurtigt besvares på hverdage mellem 9-16. De øvrige teleselskaber, Telia, TDC og 3 Danmark, er mindre aktive, mindre direkte og sender helst kunderne væk fra Facebook via formularer og link til websitet. Telmore har pt. 22.730 medlemmer, mens de øvrige har 2.000-4.000 medlemmer.

Vær opmærksom på: Selvom kunderne skal “synes godt om” din virksomhed for at deltage på Facebooksiden, er det ikke ensbetydende med, at de kun skriver positive henvendelser. I stedet for at frygte de negative og holde sig fra Facebook, så tænk på mediet som en oplagt mulighed for at komme i dialog med jeres kunder. De negative kommentarer eksisterer uanset, om I er til stede på Facebook eller ej, men ved at tilbyde en kommunikationsplatform har I mulighed for at besvare dem og løse et eventuelt problem, inden de ender som dårlige anmeldelser andre steder på nettet.
Læs f.eks. mit tidligere blogindlæg om anmeldelser på Google

Konkurrencer og spil

I december 2010 lancerede Star Tours sin pakkekalender på Facebook og fik 70.000 medlemmer på blot 3 dage. Pakkekalenderen var en simpel konkurrence om rejser, men blev en stor succes, fordi den understøttede de sociale relationer på Facebook. Deltagerne kunne nemlig tagge den person, de ville dele rejsen med, hvis de vandt, og dermed vise en venlig gestus over for personen, vennerne og på deres profil. I dag har Star Tours 97.900 medlemmer på siden. Interessen har de formået at fastholde ved efterfølgende at yde kundeservice og give rejsetilbud.

Spil kan også understøtte sociale relationer på Facebook. Ejendomsmæglerkæden home har lavet et BoligSpil, hvor spillerne får point for at fremvise og sælge boliger til deres venner og de andre spillere. Boligerne kan markedsføres på spillernes væg, og der tjenes blandt andet penge ved antal klik på boligannoncerne og ved salg. Boligspillet har i dag 1.300 aktive spillere.

Vær opmærksom på: Konkurrencer har stor tiltrækningskraft, mens de står på, men interessen falder hurtigt, når de slutter. Derfor er det godt at have en plan for hvilke øvrige aktiviteter, Facebooksiden skal tilbyde for at fastholde deltagernes interesse. Spil er desuden nødt til løbende at udvikle sig for at være interessante.

Rekruttering

Aalborg Kommune lader eleverne komme til orde i en rekrutteringskampagne på Facebook. De fortæller flittigt om deres oplevelser og sætter fokus på forskellige elevstillinger, Aalborg Kommune kan tilbyde. Facebookbrugere behøver ikke “synes godt om” for at se sidens indhold. På den måde fungerer den nærmest som et selvstændigt website i et medie, målgruppen naturligt færdes i, i stedet for at drukne i mængden af information på kommunens eget website.

Vær opmærksom på: En rekrutteringsside på Facebook bliver hurtigt til envejskommunikation. Uden medlemmer bliver den ikke markedsført og budskaberne kun set, når målgruppen aktivt opsøger dem. Jobsøgning kan være et følsomt emne, som Facebookbrugere ikke har lyst til at annoncere med på deres profil, så overvej navnet på Facebooksiden og tænkt på hvilken service, I generelt kan tilbyde jobsøgere. Måske en applikation til at sende en ansøgning til jeres virksomhed?

Idéudveksling

Telmore gør det. Den Blå Avis gør det. Lader kunderne komme med forslag til forbedringer til deres services og stemme og kommentere på de forslag, de synes, er de bedste. 300 medlemmer har lige nu stemt på, at loyale kunder hos Telmore skal belønnes, mens 125 har stemt på et forslag, der kan gøre handler på Den Blå Avis mere sikre for brugerne. Begge virksomheder følger op på forslagene og spørger nærmere ind til dem. Forslag, der enten er eller ikke kan realiseres, afsluttes med en forklaring og placeres under “Closed”, hvor de stadig er synlige for alle.

Vær opmærksom på: Hvis kunderne indbydes til at komme med forslag til forbedringer, vil de også have en forventning om, at forslagene realiseres. Det nytter derfor ikke, at et forslag med 300 stemmer går i glemmebogen. Hos Den Blå Avis findes et testforum på labs.dba.dk, hvor brugere kan afprøve og give feedback på nye funktioner, inden de implementeres på websitet. Her vil det være oplagt også at teste Facebookbrugernes forslag og følge op via Facebook.

Backstage oplevelser

Virksomheder er ofte lidt abstrakte og menneskefjerne størrelser. I hvert fald når de betragtes udefra. Så hvorfor ikke bruge Facebook til at vise de menneskelige sider og lukke målgruppen ind bag dørene. På LazyLazys Facebookside kan medlemmerne følge opbygningen af et virtuelt shoppingsite, som LazyLazy er, og komme med Line og Søren til modemesse i Berlin og Copenhagen Fashion Week. Siden bliver ofte opdateret med billeder fra events og fra dagligdagen, og der lægges op til venskabelig dialog med medlemmerne.

Vær opmærksom på: Det er benhårdt arbejde at vedligeholde en Facebookside med backstageoplevelser. De færreste gider læse 10 statusbeskeder om maden i kantinen eller se billeder af papirfyldte skriveborde, så det kræver lidt af en ildsjæl at vinkle historierne bag virksomhedens døre, så de også er interessante for andre.

Har du fundet konkrete eksempler på, hvad virksomheder kan lave på Facebook? Så læg en kommentar og hjælp mig med at opbygge inspirationslisten.

  1. #1 by Vivisworld on 4. marts 2011 - 11:21

    Tag et kig på KIA Motors, de er ret aktive på Facebook!
    http://www.facebook.com/KiaMotorsDk

  2. #2 by Ann Schyberg on 4. marts 2011 - 11:28

    Tak Vivi. Det vil jeg straks gøre.

  3. #3 by Mie Lynggaard Nielsen on 5. juli 2011 - 19:33

    Hej Ann

    Hvor er det bare fedt at få adgang til din viden!!

    Jeg synes, det kan være rigtig svært at finde ud af, hvordan man kan bruge facebook som virksomhed (hvordan man skaber det der hul, der får folk til at få lyst til at læse og kommentere på det, man skriver, og samtidig får information/reklame ud).

    Synes særligt det du beskriver med at vise ‘processen bag’ er en god indgangsvinkel.
    Mit spørgsmål er, om det ikke kan virke uprofessionelt at give adgang til backstagen? Og hvornår holder man så op med at vise den bagvedliggende proces – eller kan man i princippet forsætte og blive ved, når opbygningsfasen går over i hverdag – også vise den i stedet?

    På forhånd mange tak for hjælpen!

    Mvh
    Mie Lynggaard
    StudenterForedrag

    PS: Bianco er også ret aktive og gode til at inddrage deres brugere:)

  4. #4 by Ann Schyberg on 5. juli 2011 - 21:35

    Hej Mie

    Tak for din kommentar og interesse i min blog! Du er bestemt ikke alene om at synes, at det kan være svært at være virksomhed på facebook og finde balancen mellem det professionelle og det “personlige” udtryk. Jeg administrerer selv en facebookside, hvor vi deler backstageoplevelser, og min erfaring er, at billeder (i god kvalitet) fra hverdagen samt humoristiske fortællinger (noget, vi griner af i frokostpausen, men som hverken er for internt eller fortroligt) suppleret med et billede er det, der giver mest respons. Så snart vi lægger traditionel reklame på, falder antallet af likes og kommentarer. Så det holder vi på et minimum. Det professionelle lader jeg hellere komme til udtryk i vores sprog – vi sørger for at stave korrekt, skrive kort og præcist samt altid bevare en venlig tone. Hvis en ‘fan’ lægger et billede, en video eller en fortælling på, tager vi os tid til at kigge ordenligt på det og tænke os om, inden vi svarer. Der er ikke noget mere kedeligt end besvarelser, der bare består af et “tak”. Man skal sørge for at give noget igen.
    Jeg bruger nogle forskellige værktøjer til at holde informationstrømmen kørende. Det kan være, jeg skal lave et blogindlæg om det.

    Jeg håber, du kan bruge mit svar. Nu vil jeg skynde mig ind på Biancos facebookside og kigge. Tak for tippet!

    Mvh. Ann

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: